Fit files #4

 

Eltelt 9 nap amióta ismét elkezdtem a kis életmódváltásomat. Az eddigi tapasztalatokról szeretnék beszámolni most Nektek. Mit is mondjak? Van benne pozitív, de sok a negatív is.

Először is nem fogok vetíteni. Az elmúlt 9 nap alatt kétszer edzettem. Igen tudom, ez nem sok. Nem fogom se a munkára se másra fogni. Ez így jött ki. Egyetlen pozitívum, hogy elkezdtem sokat gyalogolni a buszozás helyett, ami tudom, hogy nem helyettesíti a rendes mozgást, de kis lépésben előre… Szeretném leszögezni, hogy nem koplalok! Egyszerűen csak nem nassolok és egészségesebb ételeket eszem. Napi 5-6 alkalommal eszem keveset. A fogyásom-hízásom történetemben már leírtam, hogy 16 éves korom óta milyen stratégiákat alkalmazok ezzel kapcsolatban, amiről ITT olvashattok. Volt egy megingásom a héten, megettem egy kepabot. Utána viszont, egy napig rosszul voltam. 

Azt álmomban sem gondoltam volna, hogy valami olyasmivel találom szembe magam, ami eddig teljesen ismeretlen volt számomra. Amióta nem eszem édességet, sütiket, cukros dolgokat illetve a minimálisra csökkentettem a szénhidrát bevitelt, azóta nagyon sokat fáj a fejem. Szinte csak zöldséget, gyümölcsöt, müzlit, joghurtot eszem. Nem értettem miért van ez, gondoltam lehet a mostani időjárás is okozhatja, hogy egyszer 17 fok van aztán meg -17. A folyadékfogyasztással sem lehet gond, mert sokat iszom, ásványvizet és teát és ez napi 2,5 litert tesz ki. Akkor mi lehet a gond? Tettem fel magamnak a költői kérdést.  Alig van energiám, reggel alig bírok felkelni és a nap végére meg már megint csak „vonszolom” magam. Nem szedek semmilyen kiegészítő készítményt csak C vitamint, de azt a hideg idő beköszöntével mindig el szoktam kezdeni és folyamatosan szedem. Magnéziumot is el fogok kezdeni szedni. Úgy érzem, szükségem van egy kis extra löketre. 

Cukor elvonási tünetek? Na, ez meg micsoda? Kicsit utána olvastam és jött az AHA! élmény, hogy lehet ez nem is olyan hülyeség és lehet nálam is picikét ez zavar be.

sugar_is_your_1_enemy.jpg

A cukor hatása az agyra (szerotoin és dopamin) hasonló egyes tiltott drogokéhoz. Remek, köszi :D 25 éves koromra sikerült leszoknom egy nagyon rossz szokásomról, a körömrágásról. Nem dohányzom, és nem gondolom, hogy lenne valami „bűnös” élvezetem. Aztán mégis kiderült, hogy van egy kis sunyi ellenség, a CUKOR! Azt gondolom, hogy napjainkban ez a függőség ugyanolyan veszélyes lehet, főleg a gyerekek és a fiatalok körében. Egyszerűen azért mert nagyon gyorsan és alattomosan „fertőz”. A gyártók meg elég rendesen ki is használják ezt. Gondolok itt például a marketingre és az olyan termékekre, amik tele vannak rejtett cukorral. Amit én átélek most az lehet, hogy egy kis cukor-detox, ami során a testem és az agyam fellázadt az ellen, hogy nem kapja meg az addig megszokott „adagját”. Az elvonási tünetek lehetnek, alacsony vércukorszint, szorongás, bizonytalanságérzet, idegeskedés, hideg veríték. A cukros ételek túlzott mértékű fogyasztása megváltoztathatja az agyi receptoraink működését, amelyek azt szabályozzák, hogy mennyit eszünk. Ez egy embernél már pusztán a csoki látványától is bekövetkezhet. A reakció olyan, mint egy droghasználónál a szer látványa. Az érdekes, hogy személy szerint én nem sóvárgok az édesség után jelenleg. A gyümölcsökben, zöldségekben, tejtermékekben illetve teljes kiőrlésű pékáruban is megtalálhatóak az egyszerű szénhidrátok viszont ezek lassan szívódnak fel. Ez a lényeg, hogy teltségérzetet adjanak, becsapva ezzel az agyunkat. A vércukorszintnek nem szabad hirtelen lecsökkennie, hiszen az megint falási rohamhoz vezethet.

know-your-enemy-this-is-how-your-brain-reacts-to-sugar-intake.jpg

Lehet drasztikusan kezdtem, a „leszokást”. Nem tudom.  Az a probléma, hogy rengeteg olyan étel van ami tele van rejtett cukorral és ezekről gyakran elfeledkezünk.  A mesterséges ízesítők sem a legjobbak, ezzel is tisztában vagyok. A méz,  barna cukor, nyírfacukor is cukor… áhhhh ez most a 22-es csapdája nálam. A napi normálisnak mondott cukorbevitel, 6 teáskanálnyit (100 kalória) a nőknek és 9 teáskanálnyit (150 kalória) a férfiaknak.

Azért szót ejtenék a pozitív dologról is. A bőröm például sokkal szebb lett azóta, hogy egészségesebben étkezem és sok folyadékot iszom. Ez mindenképpen hatalmas változás a múlt hónaphoz képest. A másik jó dolog, hogy a hasam laposabb lett és nincs meg ez a „ Úgy fel vagyok fújódva, mint a lufi” érzés sem.

Most itt tartok. Remélem, hamarosan elmúlnak ezek a kellemetlen elvonási tünetek és megszabadulok ettől a függőségtől.

how-to-lower-your-sugar-intake-for-healthy-weight-loss.png

 

 Nektek van hasonló tapasztalatotok? Hogyan birkóztok meg ezekkel a tünetekkel?

 

Dóri